Somatoform Bozukluklar

Ağrı Bozukluğu:
Ağrı bedenin uyum mekanizmasının aracı olan bir uyarı sinyalidir. Organik bir nedeni olmadığı halde hissedilen ağrılar psikojenik ağrı olarak kabul edilir. Genellikle çok nadirdir. Tedavisinde ağrının merkezi kontrolünü sağlayan ilaçlar ve antidepresanlar kullanılabilir.

Konversiyon Bozukluğu:
Organik bir nedene bağlı olmayan duyu, hareket ve iç organlara ait belirtilerin olduğu, genellikle yoğun bir bunaltıdan kaynaklanan, genellikle stresli olay tarafından tetiklenen belirtilerdir. En sık görülen belirtiler, kasılmalar, yürüyememe, ses kısıklığı, uyuşmalar, duyu azalması, görememe, konuşamama, hava yutma, boğazda takılma hissi gibi belirtilerdir. Bu belirtilere tablo ile uyumsuz, aldırmaz bir duygulanım eşlik eder. Tedavi edilmezse ilişkilerde, sosyal konumda kayıplara, kişinin bunaltıyla baş etmede zorlanmasına yol açabilir. Tedavide bunaltı gidermeye yönelik ilaçlar kadar aile ve çevresine verilecek tutum önerileri de önemlidir.

Vücut Dismorfik Bozukluğu:
Bedenin bir kısmı ya da tümünü hasta tarafından büyümüş, küçülmüş, uzamış ya da şekli bozulmuş olarak algılandığı, yoğun bunaltı yaratan bir rahatsızlıktır. Bazen bu çarpıtılmış algılama kişinin kendine saygısını yitirmesine, sosyal çekilmeye, bedenine zarar vermesine ya da gereksiz estetik girişimlere kalkışmasına neden olabilir. Tedavide psikoterapi ve ilaç tedavileri kullanılır.

Hipokondriasis (Hastalık Hastalığı):
Hasta kendisinde gerçekte olmayan bir hastalığın olduğuna inanır. Her türlü hekim kanaati ya da hastalık bulgusu olmayan tahlillere rağmen ikna olmaz ve tıbbi arayış içerisine girer. Bu inancını desteklemek üzere sıklıkla tansiyon nabız kontrolü yapar, bedenindeki tüm değişimlere duyarlıdır, her an hastalıkla ilgili konuşmak ister. Aşırı kaygı vardır. Bedensel belirtiler ve hastalık düşüncesi zamanının çoğunu kapsar. Tedavide antidepresan, antipsikotikler ve bazı durumlarda EKT kullanılabilir. Tedavisi zordur.