Bağımlılıklar

Bağımlılık, bir nesneye, kişiye, ya da bir varlığa duyulan önlenemez istek veya bir başka iradenin tahakkümü altına girme durumu olarak tanımlanır. Bu tanımdan hareketle hemen her şey bağımlılığın nesnesi olabilir. Bağımlılıkta kişi nesne, kişi ya da durumun kendisine zarar verdiğini bildiği halde kendini o eylemden alıkoyamaz. Bağımlılıklarda esas mekanizma tolerans ve fiziksel bağımlılıktır.  Kişi her denemede aynı etkiyi daha fazla madde ile elde edebilir ve keyif için kullanmak istemediği zamanlarda rahatsız edici bedensel bağımlılık belirtileri gidermek amacı ile kullanması gerekir.

Sigara Bağımlılığı:
Günümüzde en yaygın bağımlılıktır. Sigaranın bedensel zararları ve bunların ölümcül risklerini bilse de kişi sigara içmekten kendini alıkoyamaz. İçmeyen kişileri de etkilediği için kişisel olmanın ötesinde toplumsal bir sorundur. Tedavide nikotin yerine koyma tedavileri, sigara isteğini azaltan ilaçlar ve psikoterapi kullanılır.

Alkol Bağımlılığı:
Toplumda en yaygın bağımlılık türlerindendir. İlerledikçe ağır sosyal ve bedensel yıkıma neden olan bir rahatsızlıktır. Ortaya çıkışında genetik ve sosyal etkenler de rol oynar. Deliryum tremens denen organik beyin bozukluğuna neden olabilir. Deliryum tedavisi özgüldür ve tablo ölümcül olabilir. Alkol bağımlılığı tedavisinde arındırma tedavisi, antidepreanlar, psikoterapi ve grup psikoterapileri kullanılır.

Alkol kullanımına bağlı diğer bozukluklar akut zehirlenme, tehlikeli kullanma ve zararlı kullanmadır.

Madde Bağımlılığı:
Geçici bilinç düzeyi değişiklikleri yapan psikoaktif maddelerin bu etkileri amacıyla kullanılmasına bağlı gelişen bağımlılıklardır. Tolerans gelişmesi nedeniyle daha fazla madde kullanarak aşırı doz ile ölüme neden olabilir, madde etkisine bağlı psikolojik ve bedensel bozukluklar oluşabilir. Psikoaktif maddeler, esrar, yatıştırıcı özellikteki ilaçlar, uyarıcılar, opioidler ve hallusinojenlerdir. Tedavide etkene yönelik tedavinin yanı sıra psikoterapi, grup terapileri kullanılabilir.

Bağımlılık olarak kabul edilen diğer durumlar da (Alışveriş, Yeme, Seks Bağımlılığı gibi) gerekli görülürse uygun ilaç tedavisi ve bunun yanı sıra psikoterapiden yarar gören durumlardır.