Anksiyete Bozuklukları

Obsesif Kompulsif Bozukluk:
Saçma olduğu bilindiği halde akıldan çıkarılamayan takıntılı düşünceler (obsesyonlar) ve bu düşünceleri gidermek için anlamsız olduğu bilinse de yapılan yineleyici hareketler (kompülsiyonlar) vardır. OKB çok sık görüldüğü halde düşünce ve hareketlerin hastaya saçma gelmesi nedeniyle çoğu kez gizlenen, bu nedenle geç tanı konan, bazen hastalık olduğu hasta tarafından kabullenilmeyen bir rahatsızlıktır. Tedavi edilmezse hayatı çok zorlaştırabilir, işgücü ve sosyal kayıplara neden olabilir. Tedavide yüksek dozda antidepresanlar ve bazen antipsikotikler kullanılır. İlaç tedavisi yanı sıra bilişsel davranışçı terapi oldukça faydalıdır.

Panik Bozukluğu:
Nedensiz yere ölüm ya da aklını kaçırma korkusu, panik hali, terleme, üşüme, titreme, ateş basması, göğüs ağrısı, nefes yetmezliği, bulanık görme gibi belirtilerin ortaya çıktığı ve 30-90 dakika sürdüğü yoğun bunaltı ataklarıdır. Panik nöbetlerinin yanısıra yeniden nöbet gelmesi korkusu da vardır. Tedavi edilmezse kaçınmalar ile hasta yaşamını kısıtlayabilir, yeni nöbet beklentisi ile evden çıkamayacak hale gelebilir. Tedavide antidepresan ve anksiyolitikler kullanılır. İlaç tedavisi yanısıra bilişsel davranışçı terapi oldukça faydalıdır.

Yaygın Anksiyete Bozukluğu:
Gün içerisinde genel tedirginlik, huzursuzluk hali, kötü birşey olacak beklentisi, bunaltı, keyifsizlik hali vardır. Bunaltının bedensel belirtileri panic bozukluğundaki kadar şiddetli değil ancak gün boyu süreklidir. Tedavide antidepresan ve anksiyolitikler kullanılır.

Sosyal Fobi:
Yabancı ortamlarda, topluluk önünde aşırı gerginlik, heyecan, sıkılma, terleme, ses kısıklığı, yüz kızarması gibi belirtiler vardır. Tedavi edilmezse sosyal ve akademik yaşamı, iş yaşantısını, kariyer edinmeyi olumsuz etkileyebilir. Genelde hastalar durumu basit bir çekingenlik ve kişilik özelliği sanarak geç başvurur. Tedavide bazı antidepresanlar ve özgül ilaçlar kullanılır. Tedavi yüz güldürücüdür.

Post Travmatik Stres Bozukluğu:
Deprem, yangın, kazalar, felaketler, ağır askerlik koşulları gibi travma olarak tanımlanan bir zedeleyici olaydan 1-6 ay sonra ortaya çıkan olaya dair kötü anılar ve “flashback”ler, kişilik ve davranış değişiklikleri, duygulanım bozuklukları vardır. Tedavisi antidepresan ve anksiyolitiklerle, yanısıra psikoterapi ile yapılır.

Akut Stres Bozukluğu:
Deprem, yangın, kazalar, felaketler, ağır askerlik koşulları gibi travma olarak tanımlanan bir zedeleyici olaydan hemen ya da en geç 1 ay sonra ortaya çıkan yoğun bunaltı, depresyon belirtileri, uyku bozuklukları ve olaya dair anıların yarattığı huzursuzluk vardır. Kendiliğinden, psikoterapi desteği ile ya da antidepresan ve anksiyolitiklerle düzelebilir.